2011. január 15., szombat

Füstszivattyú

Eredetileg nem akatram erről a témáról állást foglalni, de mégis úgy érzem, hogy egy bejegyzést megér. A téma nem más, mint a dohányzás.

"Nem a dohányos szívja a cigit, hanem a cigi a dohányost." Hallottam ezt a mondatot még régen valakitől és belegondolva van benne valami. Azt is hallottam, hogy "minden szál cigaretta 5 percet vesz el az ember életéből". Mi igaz, azt mindenki maga itélje meg, de következő pár sorban kifejteném gondolataimat.

Mai életünk egy szerves részévé vált. Gyakorlatilag az emberek fele dohányzik (ide csak a pipásokat és a cigarettásokat venném), de nem értem hogy hogyan nötte ki magát ennyire. Magam nem dohányzom, szerintem ezzel nem okozok meglepetést, de attól függetlenül kiváncsivá tesz, hogy hogyan tesz a nikotin ekkora hatást.

Gondolkoztam a gyökereken, hogy lehet hogy maga a vérben van már hajlamosság, mert én pl. az illatát se birom, de ez már ott megbukott, amikor olyan emberek szoktak rá a környezetemben, akikről soha nem gondoltam volna. Akkor következő kérdés, ami fő okként szolgál a rászokásnál, az a "feszültség levezetése". A füstnek tényleg van egy varázslatos mozgása, ahogy orrunk előtt kavarog, de ez számomra még mindig nem meggyőző. Hogy kerül az ember kezébe a cigaretta? Bemegy a boltba és vesz egy doboz cigit magától? Hallottam ilyet, de mégse hihető. Közönségreklám se okozhatja ezt, szerintem. Vagy haveri társaságban: "látom ideges vagy. Kérsz egy cigit?" De miért venné el a felkinált cigit?

Nálam a feszültségoldás zenével, teával vagy akár egy futással megoldható. Vagy ritkán egy gyertya is eleget tesz, valahogy megvan a hangulata.

Régebben a buszon hallottam egy tinitől, hogy az "menő". Mi? Hogy tönkreteszi magát? Elég szép jövő felé tekintünk, ha ez lesz a kötelező... Ha valaki menő akar lenni vegyen egy kubai szivart. 2-3 órán (ha nem több ideig) izzik és az illata is kellemesebb. Mindegy, a lényeg, hogy fizetünk azért hogy magunkat és a füsttel a környezetet is károsítjuk, tömegesen.

Aki akarja csinálja, de ettől függetlenül, egy olyan függőségnek tartom, ami betegségek szülője, akár fizikai, akár pszihikai.

2 megjegyzés:

  1. visszagondolva az első cigire: a kíváncsiság hajthatja az embert szerintem. Hisz annyian szívják, valamit kell "adjon". Valamint még visszagondolva az első (vagy hosszabb kihagyás utáni első) cigarettára: a dohánynak egy különleges íze/illata van: engem az őszi diólevél égetésre emlékeztetett a fanyar ízével.

    VálaszTörlés
  2. Kíváncsiság, de ez csak az első löket. A harmadik után az ismeretlen már nem lesz új. Ennyi elég volna a függőség beállásához? Miért csinálja tovább? Talán ez már társadalmi presztízsé vált, hogy ez "muszály".

    Az illatokról mindenkinek meg van a saját izlése, különbözőek vagyunk. De annak tudatában, hogy káros, ami már bizonyított. Miért teszünk az egészségünkre és engedünk egy olyan illatáradatnak, amit egy teával, füstölövel vagy egyéb illatos és egészségesebb dologgal helyetesíthetünk?

    VálaszTörlés